کالای دیجیتال

اکسس پوینت چیست و چه تفاوتی با روتر دارد؟

اکسس پوینت یا Access Point که به فارسی به معنی نقطه دسترسی می باشد در واقع اسمی است که ما بر روی یکی از تجهیزاتی گذاشته ایم که در شبکه های بیسیم یا وایرلس مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات که به صورت اختصاری به آنها AP یا WAP هم گفته می شود در شبکه های کامپیوتری به تجهیزاتی گفته می شود که عملکردی شبیه به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم دارند، بدین معنی که این امکان را فراهم می کنند که از طریق آنها شما بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از طریق شبکه های بیسیم به همدیگر متصل کنید.

احتمالا شما نیز در خانه خود از این AP ها دارید ، دستگاهی که شما به عنوان مودم ADSL می شناسید که در کنار آن یک آنتن نیز قرار دارد در واقع یک AP است که در لفظ فنی به آن Wireless Router گفته می شود AP هایی که در دفاتر شرکت های کوچک و خانه ها استفاده می شوند معمولا بسیار کوچک هستند و براحتی بر روی چیپ یک کارت شبکه یا رادیو قابل پیاده سازی هستند ، حتی مودم های وایمکسی که شما دارید نیز همان AP های خانگی هستند.

اکسس پوینت می تواند ۶۰ اتصال همزمان را فراهم کند. به عبارت ساده تربا نصب اکسس پوینت در دفتر کار، کارمندان می توانند به راحتی از اتاقی به اتاق دیگر حرکت کنند آن هم بدون اینکه وقفه ای در اتصال به شبکه ایجاد شود. با حرکت کاربران در ساختمان، دستگاه آنها از یک اکسس پوینت به اکسس پوینت دیگر سوئیچ می کند و این بار هم اتصال قطع نمی شود حتی کاربران متوجه این سوئیچینگ ها نمی شوند.

پیدا کردن بهترین محل برای نصب اکسس پوینت نیاز به طراحی دقیق و کاملی دارد تا آورلپ شدن فرکانس ها حذف شود و نویز کاهش یابد.

انواع اکسس پوینت

شاید برای شما سوال باشد که بدانید چند نوع اکسس پوینت داریم؟ در جواب باید بگویم که دو نوع اکسس پوینت داخلی (Indoor) و بیرونی یا (Outdoor) در مدل ها و برند های مختلف برای ایجاد شبکه های محلی و شهری بی سیم مورد استفاده قرار می گیرند.

نوع داخلی را می توان در ساختمان های مسکونی ، مجتمع ها ، سازمان ها و … مورد استفاده قرار داد. در واقع از آن ها می توان برای مصارف داخلی و ایجاد شبکه های بی سیم داخل ساختمان، با تعداد کامپیوتر و دستگاه دیجیتال محدود استفاده نمود.

نوع بیرونی این نوع از سخت افزارها برای ایجاد شبکه های بیسیم بزرگ و در محیط های باز مورد استفاده قرار می گیرد. این سخت افزار می تواند شرایط سخت محیطی را تحمل کند همانند دکل های اپراتورهای تلفن های همراه.

کاربرد اکسس پوینت

کاربرد اکسس پوینت معمولا در ساختمان ها و دفاتر بزرگ است. اکسس پوینت با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می شود و سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر فراهم می کند. مثلا اگر می خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش شرکت خود داشته باشید، لازم نیست در این قسمت، روتر قرار دهید کافیست نزدیک میز پذیرش، اکسس پوینت نصب کنید و کابل اترنت را از پشت آن به اتاق سرور ببرید. اتصال بی سیم معمولا تنها گزینه برای اکسس پوینت است تا سیگنال Wired را به سیگنال بی سیم منتقل کند.

اکسس پوینت در خانه ها روتر بی سیمی است که به مودم کابلی یا DSL وصل می شود. با اینکه برخی مودم ها قابلیت بیسیم دارند و باعث می شوند بتوان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد. در سازمان های بزرگ از چند اکسس پوینت استفاده می شود تا کارمندان بتوانند به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی وصل شوند.

اکسس پوینت های عمومی هم که نامش مشخص است: در مغازه ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و کتابخانه و … استفاده می شوند. همچنین در برخی شهر ها از آنها به عنوان انتقال دهنده های بیسیم برای اتصال به چراغ راهنمایی، علایم و … استفاده می شود. اکسس پوینت ها معمولا برای اتصال به اینترنت استفاده می شوند.

برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های اطراف هستند مثلا دسترسی بیسیم کارمندان به فایلها از سرور مرکز. اغلب اکسس پوینت ها دسترس وای فای را فراهم می کنند اما به عنوان دستگاه بلوتوث یا دیگر انواع اتصال بیسیم هم کاربرد دارند. اکسس پوینت هابرای تقویت سیگنال ها هم استفاده می شوند که در این مواقع در حالت Repeater Mode کار می کنند.

 

مزایای استفاده از اکسس پوینت های بی سیم

  1. به ازای هر اکسس پوینت می توانیم ۶۰ دستگاه را همزمان به شبکه وصل کنیم. در نتیجه به راحتی می توانیم تعداد دستگاه هایی که در شبکه می توانند باشند را افزایش دهیم مثلا دستگاه کاربران و حتی مهمانان شرکت شما، مثل تبلت و اسمارت فون و لپ تاپ و دسکتاپ به راحتی به شبکه وصل می شوند.
  2. اکسس پوینت ها هر جایی که کابل اترنت دارید می توانند قرار گیرند. مدل های جدیدتر اکسس پوینت با Power over Ethernet Plus یا همان PoE+ سازگارند. (PoE+ ترکیبی از اترنت و کابل برق است.) در نتیجه حتی دیگر لازم نیست کابل برق جداگانه ای هم نصب کنید.
  3. اکسس پوینت با ویژگی های استانداردی که دارد می تواند از Captive Portal و Access Control List – ACL پشتیبانی کند. در نتیجه می توانید دسترسی مهمان را بدون تداخل در امنیت شبکه محدود کنید.
  4. می توانید اکسس پوینت هایی با ویژگی Clustering انتخاب کنید.

زمان استفاده از اکسس پوینت به موارد زیر توجه کنید

  • اکسس پوینت ها نصب به امواج و نویزها حساسیت بالایی دارند و یک موتور الکتریکی به راحتی می تواند امواج آن را تضعیف و دچار اختلال کند.
  • در AP های خانگی موانعی مانند دیوار به آسانی می توانند تا 30 درصد از توان دستگاه تان را کم کنند.
  • به هیچ عنوان نباید Access Point ها را کنار یکدیگر نصب کنید و باید فاصله شان با درنظر داشتن میزان فرکانس و پوشش دهی شان حفظ کنید.
  • AP ها به خودی خود کارایی ندارند و باید با کمک روتر یا سرور، به عنوان یک شبکه فعالیت کنند.
  • در محیط های شلوغ و پر تردد که افراد زیادی نیاز به اتصال به اکسس پوینت دارند باید از مدل های بالتر استفاده کرد.
  • تمامی برند های اکسس پوینت استفاده شده در یک شبکه به دلیل سادگی در تنظیمات و مسئله رومینگ بهتر است از یک برند باشند. (می توان از مدل های مختلف یک برند استفاده کرد)

تفاوت روتر و اکسس پوینت

روتر (Router) مانند یک دستگاه مرکزی یا هاب در شبکه می باشد که می تواند شبکه LAN راه اندازی کند تا سایر دستگاه های شبکه به آن وصل شوند و این قابلیت مدیریت دستگاه های متصل به شبکه LAN را دارد .روتر ها همچنین قابلیت اشتراک اینترنت میان دستگاه ها را دارد و نحوه ی دسترسی هر یک از دستگاه ها به اینترنت را تعیین می کند.

در صورتیکه اکسس پوینت قادر به راه اندازی شبکه LAN نیست تنها تلاش می کند به عنوان یک واسط سایر دستگاه ها را به شبکه LAN روتر متصل کند. همانطور که قبلا گفته شد Access Point دستگاهی متصل به روتر است که تنها محدوده ی پوشش دهی بیسیم شبکه را افزایش می دهد. به همین دلیل در اکسس پوینت ها عموما درگاه WAN نداریم و قابلیت اتصال مودم را ندارند.

یک روتر می تواند کار اکسس پوینت را انجام دهد ولی برعکس این قضیه اتفاق نمی افتد و یک Access Point به هیچ طریقی نمی تواند وظیفه و کار روتر را انجام دهد. به صورت کلی تر یک AP در مکان هایی دور از روتر نصب می شوند تا تعداد دستگاه های رایانه ای بیشتری بتوانند به شبکه متصل شوند و در حقیقت محدوده ی پوشش شبکه را افزایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا