تغذیه

شیرین کننده های جدید و سایر جایگزین های قند

شیرین کننده های جدید به سختی در یک دسته بندی خاص قرار می گیرند زیرا مشخص نیست از چه چیزی ساخته شده اند و چگونه ساخته می شوند. استویا یک مثال است. FDA فرآورده های استویا بسیار تصفیه شده را به عنوان شیرین کننده های جدید تأیید کرده است، اما استویا با برگ کامل یا عصاره خام استویا را برای این استفاده تأیید نکرده است.

تاگاتوز همچنین به دلیل ساختار شیمیایی آن یک شیرین کننده جدید در نظر گرفته می شود. تاگاتوز یک شیرین کننده کم کربوهیدرات مشابه فروکتوز است که به طور طبیعی وجود دارد اما از لاکتوز موجود در محصولات لبنی تولید می شود. FDA تاگاتوز را به عنوان یک ماده GRAS طبقه بندی می کند.

الکل های قندی

الکل های قندی از دسته کربوهیدرات هایی هستند که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات موجود هستند، حتی می توان آنها را تولید کرد. بر خلاف نام آنها ، این الکل های قندی واقعا الکلی نیستند چون حاوی اتانول که در نوشیدنی های الکلی وجود دارند، نیستند.این الکل های قندی به عنوان شیرین کننده ی شدید به حساب نمی آیند بخاطر اینکه از شکر سیرین تر نیستند. ولی برخی از آنها از شکر شیرینی کمتری دارند. مثل دیگر شیرین کننده های مصنوعی موجود، FDA  استفاده از الکل های قندی را تنظیم می کند.این الکل های قندی دارای کالری هستند. ولی این کالری نسبت به کالری شکر کمتر است و می تواند به عنوان یک جایگزین جذاب استفاده شود.

موارد استفاده از الکل های قندی

معمولاً هنگام تهیه غذا در خانه از الکل های قندی استفاده نمی شود. اما آنها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و سایر محصولات از جمله شکلات، آدامس و خمیر دندان وجود دارند. الکل های شکر به غذا شیرینی، حجم و بافت می بخشند و همچنین به مرطوب ماندن غذا کمک می کنند.

الکل های قند اغلب با شیرین کننده های مصنوعی برای افزایش شیرینی ترکیب می شوند. برچسب‌های مواد غذایی ممکن است از عبارت کلی “الکل قند” استفاده کنند یا نام خاصی مانند سوربیتول را ذکر کنند.

فواید احتمالی الکل های قندی برای سلامتی

مانند شیرین کننده های مصنوعی، الکل های قند به پوسیدگی و پوسیدگی دندان کمک نمی کند و همچنین ممکن است به موارد زیر کمک کند:

کنترل وزن. الکل های شکر کالری به رژیم غذایی شما کمک می کنند – اما کالری کمتری نسبت به شکر معمولی دارند. الکل های قند ممکن است به تلاش های کنترل وزن کمک کند.

دیابت. برخلاف شیرین کننده های مصنوعی، الکل های قندی کربوهیدرات هستند و می توانند سطح قند خون را افزایش دهند. اما بدن شما الکل های قند را به طور کامل جذب نمی کند، بنابراین تأثیر آنها بر قند خون کمتر از سایر قندها است. برای راهنمایی با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید زیرا الکل های قندی از نظر تأثیر بر قند خون متفاوت هستند.

نگرانی های احتمالی سلامتی با الکل های قندی

وقتی به مقدار زیاد مصرف شود، الکل های قند می تواند اثر ملین داشته باشد و باعث نفخ، گاز روده و اسهال شود. برچسب‌های محصول ممکن است حاوی هشداری در مورد این اثر ملین بالقوه باشد.

برای شیرین کننده های طبیعی استفاده می شود

شیرین کننده های طبیعی هم در خانه و هم در غذاهای فرآوری شده کاربردهای مختلفی دارند. آنها گاهی اوقات به عنوان “قندهای افزوده” شناخته می شوند زیرا در طول فرآوری به غذاها اضافه می شوند.

مزایای سلامتی احتمالی شیرین کننده های طبیعی

جایگزین های طبیعی قند ممکن است سالم تر از شکر به نظر برسند. اما محتوای ویتامین و مواد معدنی آنها تفاوت قابل توجهی ندارد. به عنوان مثال، عسل و شکر از نظر تغذیه ای مشابه هستند و بدن شما به گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود.

انتخاب یک شیرین کننده طبیعی بر اساس طعم آن و نه بر اساس ادعاهای سلامتی اش، اشکالی ندارد. فقط سعی کنید از هر شیرین کننده اضافه شده به مقدار کم استفاده کنید.

نگرانی های احتمالی سلامتی با شیرین کننده های طبیعی

باید گفت که شیرین کننده های طبیعی بی خطر هستند، ولی هیچ گونه مزیتی برای سلامتی مصرف هر نوع قند اضافه شده وجود ندارد. مضرف بیش از اندازه شکر های اضافه شده و یا حتی شیرین کننده های طبیعی گاهی مشکلاتب بریا سلامتی به وجود می آورند ، از جمله: افزایش وزن، پوسیدگی دندان ها، تغذیه نامناسب و حتی افزایش تری گلیسیرید. شیرین کننده ای به نام عسل حاوی مقدار کمی اسپور باکتریایی است که می تواند سم بوتولیسم را تولید کند به همین خاطر مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

نکاتی برای انتخاب شیرین کننده های مفید بدن

سعی کنید شیرین کننده های خالص را انتخاب کنید، از شیرین کننده های کم کالری استفاده کنید،مصرف استویا برای بیشتر رژیم غذایی ها مناسب است، استویا آلرژی زا نیستند، می توانید از استویا مثل شکر معمولی استفاده کنید.

اعتدال کلیدی است

هنگام انتخاب جایگزین های شکر، باید یک مصرف کننده باهوش باشید. شیرین کننده های مصنوعی و جایگزین های قند می توانند به کنترل وزن کمک کنند. اما آنها یک گلوله جادویی نیستند و باید فقط در حد اعتدال استفاده شوند.

غذاهایی که به عنوان بدون قند به بازار عرضه می شوند، بدون کالری نیستند، بنابراین همچنان می توانند باعث افزایش وزن شوند. به خاطر داشته باشید که غذاهای فرآوری شده، که اغلب حاوی جایگزین های قند هستند، معمولاً فواید سلامتی مشابه غذاهای کامل مانند میوه ها و سبزیجات را ندارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا