پزشکانتغذیه

رژیم غذایی آسیایی چیست؟ مزایا، فهرست غذا، برنامه غذایی

برای سال‌ها، متخصصان دریافته‌اند که رژیم معمولی غربی، با تاکید بر غذاهای فرآوری‌شده، گوشت، غلات تصفیه‌شده و قندهای افزوده، سالم‌ترین رژیم غذایی نیست. در مقابل، رژیم های غذایی سنتی مردمی که در خاور دور زندگی می کنند با نرخ بسیار پایین بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط است. بنابراین چه چیزی می توانیم در مورد اینکه چگونه یک رژیم غذایی به سبک آسیایی ممکن است به ارتقای سلامت و کاهش خطر ابتلا به چنین بیماری هایی کمک کند، بیاموزیم؟ در ادامه بخوانید تا بدانید که پزشکان و محققان در مورد مزایای بالقوه رژیم غذایی آسیایی چه فکر می کنند.

در اینجا برخی از مزایای رژیم غذایی آسیایی که تحقیقات نشان داده است آورده شده است.

1. ممکن است به پیشگیری و کنترل دیابت نوع 2 کمک کند

پیروی از یک رژیم غذایی سنتی آسیایی ممکن است مزایایی را افزایش دهد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده گذشته، هم آسیایی‌های آمریکایی و هم آمریکایی‌های قفقازی در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، پس از پیروی از یک رژیم غذایی سنتی آسیایی به‌مدت 16 هفته، مقاومت به انسولین (یکی از مشخصه‌های دیابت نوع 2) را کاهش دادند. کسانی که به مدت هشت هفته پس از یک دوره هشت هفته ای در رژیم غذایی آسیایی به رژیم غذایی سنتی غربی بازگشتند، نه تنها وزن خود را افزایش دادند (تا 2 پوند [پوند])، بلکه مقاومت به انسولین خود را نیز افزایش دادند.

رژیم غذایی آسیایی ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند زیرا بر بسیاری از غذاهایی که موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK) برای کنترل قند خون توصیه می کند، تأکید دارد: غلات کامل، سبزیجات، میوه ها، لوبیاها و حبوبات و چربی های سالم. همچنین غذاهایی را که تمایل به افزایش قند خون دارند و خطر عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهند، که شامل شیرینی‌ها، غذاهای فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های حیوانی است، محدود می‌کند.

به گفته سوپان، رژیم غذایی آسیایی ممکن است به کنترل دیابت نوع 2 نیز کمک کند، اما ممکن است لازم باشد به اندازه وعده های غذایی خود توجه زیادی داشته باشید، به خصوص وقتی صحبت از غلات کامل می شود.

2. ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد

برای مطالعه ای که در آگوست 2018 در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد، محققان الگوهای غذایی بیش از 12000 مرد از هفت کشور (ایالات متحده، فنلاند، هلند، ایتالیا، یونان، کرواسی و صربستان و ژاپن) را مقایسه کردند تا ببینند آیا بین رژیم غذایی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی ارتباط وجود داشت.

آنها الگوی غذایی مشابهی را بین گروه مدیترانه ای و گروه ژاپنی کشف کردند: هر دو به غذاهای دریایی و سبزیجات علاقه داشتند و مصرف غذاهای حیوانی و چربی حیوانی را به حداقل رساندند. گروه‌های مدیترانه‌ای و ژاپنی نیز نسبت به گروه‌های دیگر خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را به‌طور قابل‌توجهی کمتر داشتند.

لی می گوید، یکی از دلایل این مزیت برای سلامت قلب ممکن است نقش کلیدی ماهی در بسیاری از رژیم های غذایی آسیایی، به ویژه در مناطق ساحلی باشد. به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، گروهی از چربی های “سالم” که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، نارسایی قلبی و سکته کمک کند. در تجزیه و تحلیل چهار مطالعه بین المللی که در مارس 2021 در JAMA Internal Medicine منتشر شد، محققان نشان دادند که دو وعده ماهی در هفته – که فراوانی پیشنهاد شده در هرم غذایی رژیم غذایی آسیایی است – با خطر کمتر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی

3. ممکن است سلامت روده را ارتقا دهد

به گفته لی، رژیم های غذایی آسیایی به طور معمول شامل بسیاری از غذاهای تخمیر شده مانند تمپه، میسو و کیمچی است. این غذاها منابع غنی از پروبیوتیک ها هستند که “باکتری های خوب” هستند که برای روده شما مفید هستند.

کلینیک کلیولند خاطرنشان می‌کند که پروبیوتیک‌ها عمدتاً تعادل سالمی بین باکتری‌های «خوب» و «بد» در بدن شما حفظ می‌کنند و به عملکرد سیستم ایمنی و کنترل التهاب کمک می‌کنند. آنها همچنین ممکن است اسهال، سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و هلیکوباکتر پیلوری (عامل زخم) را درمان کرده و از آنها پیشگیری کنند.

مزایا و معایب یک رژیم غذایی آسیایی

مزیت رژیم غذایی آسیایی این است که مقادیر مشخصی از کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی را برای خوردن مشخص نمی کند. بنابراین اگر معمولاً در پیروی از برنامه های غذایی تجویزی مشکل دارید، رژیم غذایی آسیایی می تواند مناسب باشد.

اگر زمان زیادی برای تهیه غذا ندارید یا از آشپزی لذت نمی برید، پیروی از رژیم غذایی آسیایی می تواند چالش برانگیز باشد. سوپان می گوید: «بسیاری از دستور العمل ها پیچیده هستند. قرار نیست آنها یک شام 30 دقیقه‌ای باشند که وقتی از سر کار به خانه می‌روید می‌پزید.» اگر غذا را آماده کنید و یک روز را برای آماده کردن وعده های غذایی خود برای هفته آینده اختصاص دهید، ممکن است رژیم غذایی آسیایی را به خوبی انجام دهید.

یکی دیگر از نکات مثبت رژیم غذایی آسیایی این است که برای پیروی از آن نیازی به خرید کافه های مخصوص، شیک یا برنامه غذایی ندارید. تنها چیزی که نیاز دارید غذای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، توفو و محصولات سویا، ماهی، تخم مرغ و گیاهان و ادویه جات است.

این بدان معنا نیست که رژیم غذایی آسیایی ارزان است. غذاهای تازه و باکیفیت می توانند گران باشند. سوپان می‌گوید: «این یک نقطه ضعف بزرگ است، زیرا همه ما می‌دانیم که قیمت میوه‌ها و سبزیجات تازه در حال افزایش است، که می‌تواند برای مردم سخت باشد که آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا