پزشکانزنان و زایمان

دلایل ابتلا به فیبروم رحمی

مقایسه 

به گفته دکتر چانگ جکسون، زنان آفریقایی آمریکایی در مقایسه با زنان سفیدپوست دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر فیبروم قرار دارند، و اگرچه علت آن تا حد زیادی نامشخص است، اما این اختلاف چیزی است که بارها نشان داده شده است که درست است.

برای مثال، مروری بر مطالعات منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمان در سال 2014، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به زنان آفریقایی آمریکایی سه برابر بیشتر است، حتی پس از تطبیق با سایر عوامل همزیستی. همچنین گزارش می دهد که این گروه از زنان تمایل بیشتری به علائم دارند، رشدهای بزرگتری دارند و به احتمال زیاد به جراحی برای فیبروم نیاز دارند.

این بررسی همچنین به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که سطوح پایین ویتامین D را با افزایش خطر فیبروم در زنان سیاه‌پوست مرتبط می‌کند، اگرچه می‌تواند دلایل دیگری برای نابرابری‌های نژادی وجود داشته باشد.

باروری

دکتر چانگ جکسون می‌گوید: در نهایت، تعداد بچه‌هایی که به دنیا آورده‌اید می‌تواند بر شانس شما برای ایجاد فیبروم رحم تأثیر بگذارد: «اگر بچه‌های بیشتری داشته‌اید، در معرض خطر کمتری هستید، اما اینکه آیا این به‌طور مستقیم ناشی از بچه‌دار شدن است. سوال این است یا نه.”

داشتن فرزند بیولوژیکی که در دنیای پزشکی “زن پوچ” نیز نامیده می شود، با افزایش فیبروم های رحمی مرتبط است. یک بررسی در سال 2016 در مجله بین المللی باروری و عقیمی نشان می دهد که بارداری و شیردهی با کاهش خطر ابتلا به فیبروم به دلیل قرار گرفتن در معرض کلی کمتر با چرخه های قاعدگی همراه است و فیبروم ها در زنان نخست زا شایع تر است.

سایر عوامل خطر احتمالی برای فیبروم رحم

چاقی. نویسندگان یک بررسی اخیر و متاآنالیز در مجله اپیدمیولوژی و سلامت جامعه می گویند که ارتباط احتمالی بین چاقی و فیبروم های رحمی وجود دارد، اما لزوماً ساده نیست. در واقع، دکتر روئیز می‌گوید که نمی‌داند آیا چاقی واقعاً به فیبروم کمک می‌کند یا خیر، اما چاقی به این معنی است که «تشخیص [فیبروم] سخت‌تر است، زیرا معاینه لگن شما به وضوح مشخص نیست». به عبارت دیگر، فیبروم‌ها ممکن است به دلیل چالش‌های مرتبط با معاینه لگن در زنان چاق، برای مدت طولانی‌تری ناشناخته بمانند، بنابراین همبستگی ممکن است به سادگی فیبروم‌های چاقی نباشد.

https://salemziba.com/introducing/top-breast-prosthesis-doctors/

رژیم غذایی. زنان مبتلا به فیبروم رحم ممکن است تعجب کنند که آیا رژیم غذایی آنها به رشد کمک می کند یا برعکس، آیا خوردن یا اجتناب از برخی غذاها می تواند رشد فیبروم های موجود را متوقف یا کند کند. مشابه چاقی، یک رژیم غذایی نامناسب می تواند به رشد فیبروم کمک کند. مروری بر مطالعات انجام شده در سال 2021 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی به ارتباط احتمالی بین فیبروم رحم و رژیم های غذایی کم میوه و سبزیجات، رژیم های غذایی سرشار از لبنیات و رژیم های غذایی کم ویتامین D و سایر موارد اشاره می کند.

قاعدگی زودرس با کاهش تأثیر فرزندآوری بر رشد فیبروم ها، شروع زودرس قاعدگی نیز با افزایش خطر فیبروم مرتبط است. کلینیک کلیولند نشان می دهد که با داشتن دوره های بیشتر در طول زندگی خود، احتمالاً به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض هورمون های جنسی زنانه مانند استروژن و پروژسترون، احتمال ابتلا به فیبروم بیشتر است.

آیا می توانید خطر فیبروم رحم را کاهش دهید؟

دکتر چانگ جکسون می‌گوید: از آنجایی که ژنتیک، هورمون‌ها، سن، نژاد و باروری عواملی خارج از کنترل شما هستند، نمی‌توانید برای پیشگیری از فیبروم‌های رحمی اگر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید، انجام دهید. اگرچه ممکن است بتوانید با داشتن یک سبک زندگی سالم رشد آنها را کاهش دهید.

او می‌گوید: «یک سوال وجود دارد که آیا افرادی که سطح فعالیت بالاتری دارند می‌توانند رشد فیبروم‌های رحمی خود را کاهش دهند یا خیر. او توضیح می‌دهد: «برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اجتناب از مصرف بیش از حد الکل، به‌ویژه آبجو، به دلایلی می‌تواند کمک کند، همانطور که خوردن گوشت قرمز کمتر و سبزیجات و مرکبات بیشتر می‌تواند کمک کند.»

با این حال، در پایان روز، دکتر چانگ جکسون هشدار می‌دهد که اگر «قرار است» فیبروم داشته باشید، ممکن است تمام تلاش‌های شما تأثیر زیادی نداشته باشد. شما نمی توانید ژن های خود را تغییر دهید یا تعداد سال های باروری خود را انتخاب کنید. با این حال، طبق CDC، یک سبک زندگی سالم به دلایل متعددی مفید است، بنابراین مطمئناً نمی‌تواند به شانس شما برای ورزش کردن، سیگار نکشیدن، خوب خوابیدن و رژیم غذایی متعادل آسیب برساند.

https://civilica.com/doc/995127/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا