پزشکان

6 فواید ویتامین D که باید بدانید – و چگونگی دریافت بیشتر در رژیم غذایی خود

شما می دانید ویتامین D برای سلامت استخوان ها مهم است، اما فواید آن به همین جا ختم نمی شود.

ویتامین D که به دلیل توانایی آن در جذب بدن از طریق نور خورشید به “ویتامین آفتاب” ملقب شده است، نقش مهمی در حفظ سلامت بدن انسان دارد. به گفته دفتر مکمل‌های غذایی مؤسسه ملی سلامت، کار اصلی آن ترویج جذب کلسیم است که آن را برای رشد استخوان و بازسازی استخوان ضروری می‌کند (زمانی که بافت استخوان بالغ برداشته می‌شود و بافت استخوانی جدید تشکیل می‌شود). به همین دلیل، کمبود ویتامین D می تواند منجر به استخوان های نازک، شکننده یا بدشکل شود. اما ویتامین D طیف وسیعی از فواید دیگر را نیز ارائه می دهد که از فواید مثبت برای سلامت جسمی و روانی متغیر است. در اینجا 9 مزیت ویتامین D وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید – از جمله راه هایی برای دریافت بیشتر ویتامین D در رژیم غذایی روزانه.

ویتامین D استخوان های شما را تقویت می کند

ویتامین D به خاطر قدرت استخوان سازی و تقویت آن مشهور است. جکی نیوجنت، RDN، متخصص تغذیه آشپزی و نویسنده کتاب آشپزی دیابت پاک و ساده، به Health می گوید: «ویتامین D جذب کلسیم را در روده شما تقویت می کند، که در نهایت به معدنی شدن طبیعی استخوان ها اجازه می دهد. اساساً، کلسیمی که برای استخوان‌های شما مفید است، بدون ویتامین D نمی‌تواند کار خود را انجام دهد. او می افزاید: وقتی کلسیم همراه شود، می تواند به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند، بیماری که نشان دهنده کاهش تراکم و کیفیت استخوان است.

ویتامین D می تواند به تقویت عضلات کمک کند

ویتامین D در کنار توانایی های استخوان سازی، در تقویت عضلات نیز موثر است. لانا نصرالله، متخصص تغذیه بالینی در UNC Health، به Health می‌گوید: «کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند خطر داشتن عضلات ضعیف را افزایش دهد، که به نوبه خود خطر افتادن را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه برای افراد مسن اهمیت دارد. ویتامین D ممکن است به افزایش قدرت عضلانی کمک کند، بنابراین از زمین خوردن جلوگیری می کند، که یک مشکل رایج است که منجر به ناتوانی قابل توجه و مرگ در افراد مسن می شود.

به گفته پزشکان چگونه ویتامین D دریافت کنیم؟

ویتامین D می تواند از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و با التهاب مبارزه کند

دکتر نصرالله اضافه می کند که ویتامین D نیز می تواند به تقویت ایمنی کمک کند. او می‌گوید: «این می‌تواند با مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر از سیستم ایمنی بدن حمایت کند. در واقع، این نقش در احتمالاً پیشگیری از عفونت‌ها در طول همه‌گیری COVID-19 به یک نگرانی حیاتی تبدیل شده است، زیرا محققان به نقش بالقوه آن در پیامدهای عفونت علاقه مند هستند. بری بوید، MD، RDN، هماتولوژیست، انکولوژیست و متخصص تغذیه Yale Medicine به Health می گوید: «علاقه خاصی به نقش آن در عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا و ویروس کرونا وجود دارد. او به تجزیه و تحلیل BMJ در سال 2017 از 25 کارآزمایی کنترل تصادفی شده اشاره می کند که مکمل های ویتامین D را با دارونماها مقایسه می کند، که نشان می دهد ویتامین D خطر عفونت حاد تنفسی را با مصرف مکمل ویتامین D روزانه یا هفتگی کاهش می دهد، به ویژه در افرادی که کمبود آن را داشتند. او می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که عرض جغرافیایی بالا و فصل زمستان از عوامل خطر برای کاهش ویتامین D، افزایش آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی و پیامدهای نامطلوب هستند.» ما اکنون شاهد الگوی مشابهی با نرخ مرگ و میر بالاتر در عفونت‌های کووید-19 هستیم، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود آیا این پیوند علتی است یا صرفاً یک همبستگی.

ویتامین D می تواند به تقویت سلامت دهان و دندان کمک کند

از آنجایی که ویتامین D به بدن ما در جذب کلسیم کمک می کند، نقش مهمی در حمایت از سلامت دهان و دندان، کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه ایفا می کند. یک بررسی در سال 2011 در مجله انجمن دندانپزشکی تنسی اشاره می کند که در حالی که تحقیقات اندک است، یک “فرضیه نوظهور” وجود دارد که این ویتامین برای سلامت دهان مفید است، زیرا این ویتامین به دلیل تأثیر آن بر متابولیسم استخوان و “توانایی آن برای عملکرد به عنوان یک ضد” است. – عامل التهابی و تحریک تولید پپتیدهای ضد میکروبی است.

ویتامین D می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 1 و نوع 2 کمک کند

نیوجنت می گوید در حالی که مطالعات قطعی نیستند، ویتامین D ممکن است برای پیشگیری از دیابت نوع 1 و نوع 2 مفید باشد. یکی از این مطالعات که در سال 2006 در مجله Diabetes Care منتشر شد، نشان داد که اگرچه ویتامین D به تنهایی خطر افزایش بیش از حد قند در خون را کاهش نمی دهد، مصرف ترکیبی روزانه بیش از 1200 میلی گرم کلسیم و بیش از 800 IU ویتامین D می تواند به طور موثر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

ویتامین D می تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند

خورشید می تواند خلق و خوی شما را روشن کند، و همینطور ویتامین D. طبق یک مقاله مروری در سال 2017 در ژورنال Neuropsychology، محققان “رابطه قابل توجهی بین افسردگی و کمبود ویتامین D” پیدا کردند. در حالی که آنها اذعان داشتند که تحقیقات بیشتری برای تعریف عملکرد دقیق آن مورد نیاز است – مثلاً اگر سطوح پایین ویتامین D علت یا اثر افسردگی باشد – نویسندگان “غربالگری و درمان کمبود ویتامین D در افراد مبتلا به افسردگی” را توصیه می کنند. این یک “آسان، مقرون به صرفه است و ممکن است نتیجه افسردگی را بهبود بخشد.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا