تغذیه

مزایای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم مدیترانه ای نه تنها یک روش خوشمزه برای خوردن، نوشیدن و زندگی است، بلکه یک روش واقعی و پایدار برای کاهش التهاب ناشی از بیماری و حفظ وزن سالم است. در واقع، US News رژیم مدیترانه ای را بهترین رژیم غذایی در میان 41 رژیم غذایی مختلف معرفی کرد.غذا برای گروه خونی O

برای هزاران سال، مردمی که در امتداد دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، از رژیم غذایی سرشار از فیبر از میوه‌ها و سبزیجات، همراه با حبوبات، غلات کامل، روغن زیتون، ماهی و گیاهان استفاده می‌کنند. این الگوی تغذیه سالم به دلیل پیشگیری از بیماری، بهبود خلق و خو، کنترل وزن «لذت‌آمیز» و حتی بیشتر شهرت پیدا کرده است.بهترین پزشک زیبایی سینه

رژیم غذایی مدیترانه ای چیست؟

رژیم مدیترانه ای یک برنامه غذایی سالم است که بر اساس الگوهای غذایی تاریخی و اجتماعی افرادی که در نزدیکی دریای مدیترانه زندگی می کنند، از جمله افرادی که در جنوب ایتالیا، یونان، ترکیه و اسپانیا زندگی می کنند، است. این حتی واقعاً یک «رژیم غذایی» نیست که ما معمولاً به آن فکر می کنیم، بلکه بیشتر شبیه یک روش مادام العمر خوردن و زندگی است.

از نظر بسیاری از کارشناسان تغذیه به عنوان یکی از سالم‌ترین راه‌ها برای غذا خوردن، اساس رژیم مدیترانه‌ای مملو از غذاهای ضد التهابی است و بر پایه مواد گیاهی و چربی‌های سالم ساخته شده است.

این رژیم غذایی بر میوه‌های تازه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی، غلات کامل، لوبیا و چربی‌های سالم مانند روغن زیتون (همراه با یک لیوان شراب) تاکید دارد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از حملات قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، زوال عقل و مرگ زودرس هستند. همچنین به نظر می رسد که از افسردگی، چاقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و انواع خاصی از سرطان محافظت می کند.

بهترین بخش این است که، حتی با وجود تمام این مزایا، هنوز فرصتی را برای مردم فراهم می کند تا « بخورند، بنوشند و شاد باشند».

فواید

با توجه به دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، “همراه با فعالیت بدنی منظم و عدم استعمال دخانیات، تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که بیش از 80 درصد از بیماری های عروق کرونر قلب، 70 درصد سکته مغزی و 90 درصد از دیابت نوع 2 را می توان با انتخاب های غذایی سالم اجتناب کرد. که با رژیم غذایی سنتی مدیترانه ای سازگار است.

در اینجا بیشتر در مورد اینکه چگونه این نوع می تواند طول عمر را افزایش دهد و زندگی شاد و سالمی داشته باشد آورده شده است:

1. غذاهای فرآوری شده و قند کم

رژیم غذایی مدیترانه ای عمدتاً شامل غذاها و موادی است که بسیار نزدیک به طبیعت هستند، مانند:

لوبیا و حبوبات، مانند نخود فرنگی

میوه ها

سبزیجات

دانه های تصفیه نشده

بخش های کوچکی از محصولات حیوانی (که تقریباً همیشه “ارگانیک” و تولید محلی هستند)

برخلاف رژیم غذایی معمول آمریکایی، این رژیم حاوی قند بسیار کم است و عملاً فاقد هرگونه GMO یا مواد مصنوعی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، مواد نگهدارنده و تقویت کننده های طعم است. برای داشتن چیزی شیرین، مردم مدیترانه از میوه یا مقدار کمی دسر خانگی که با شیرین کننده های طبیعی مانند عسل درست شده اند، لذت می برند.

علاوه بر غذاهای گیاهی، یکی دیگر از اصلی‌ترین مواد غذایی، ماهی صید محلی و مصرف متوسط ​​پنیر و ماست گاوی، بزی یا گوسفندی است. ماهی هایی مانند ساردین و آنچوی بخش اصلی رژیم غذایی هستند که معمولاً به طور سنتی نسبت به بسیاری از رژیم های غذایی غربی امروزی در محصولات گوشتی کمتری دارند.

2. بر پروتئین های گیاهی تاکید دارد

در حالی که اکثر مردم در مدیترانه گیاهخوار نیستند، رژیم غذایی فقط مصرف کمی گوشت (به ویژه گوشت قرمز) را ترویج می کند – در عوض بر روی لوبیا، حبوبات و غلات، به علاوه غذاهای دریایی و لبنیات در مقادیر متوسط ​​تاکید می شود. این می تواند برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و بهبود مواردی مانند کلسترول، سلامت قلب و مصرف اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مفید باشد.

3. می تواند با کاهش وزن / نگهداری کمک کند

آیا می توان با رژیم مدیترانه ای وزن کم کرد؟ در حالی که بستگی به میزان مصرف شما دارد، اما مطمئناً می تواند به شما کمک کند تا وزن خود را مدیریت کنید و کالری دریافتی خود را کاهش دهید زیرا در آن غذاهای عمدتاً غنی از مواد مغذی قرار دارند.

اگر به دنبال کاهش وزن بدون گرسنگی هستید و وزن خود را به روشی واقع بینانه که می تواند یک عمر دوام بیاورد حفظ کنید، ممکن است این برنامه برای شما باشد.

در رژیم مدیترانه‌ای جای تفسیر وجود دارد، چه ترجیح می‌دهید کربوهیدرات کمتری داشته باشید، مقدار پروتئین کمتری داشته باشید یا جایی در این بین.

ماهی، حبوبات، محصولات لبنی و گوشت های علف خوار / گوشت های آزاد حاوی پروتئین و چربی های سالمی هستند که بدن شما به آن نیاز دارد. این به شما کمک می کند احساس سیری کنید.

این رژیم همچنین به کنترل سطح قند خون کمک می کند و می تواند خلق و خو و سطح انرژی شما را بهبود بخشد.

4. سیر کننده و کاهش گرسنگی

با توجه به انجمن قلب آمریکا، رژیم غذایی مدیترانه ای چربی بیشتری نسبت به رژیم غذایی استاندارد آمریکایی دارد، اما چربی اشباع کمتری دارد. معمولاً نسبتی از 40 درصد کربوهیدرات های پیچیده، 30 تا 40 درصد چربی های سالم و 20 تا 30 درصد غذاهای پروتئینی با کیفیت است.

این تعادل از نظر کنترل افزایش وزن و گرسنگی ایده آل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا