فرهنگ و هنر

میراث فرهنگی معنوی از دیدگاه یونسکو

کمیته بین‌دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، طی نشست سالانه خود که از 13 تا 18 دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، چهار عنصر را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که نیاز به حفاظت فوری دارند و 39 عنصر را در فهرست نمایندگی فرهنگ ناملموس ثبت کرد.

کمیته بین دولتی به ریاست Punchi Nilame Meegaswatte، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا برای یونسکو، چهار پروژه را به فهرست اقدامات حفاظتی خوب اضافه کرد و 172000 دلار از صندوق میراث فرهنگی ناملموس به پروژه حفاظتی ارائه شده توسط مغولستان 1164 دلار اختصاص داد. به پروژه ای در جیبوتی و 266000 دلار دیگر برای پروژه ای در تیمور شرقی.

برای اولین بار در سال جاری، کمیته بین دولتی تصمیم گرفت عناصری از کنگو، دانمارک، ایسلند هائیتی، جمهوری فدرال میکرونزی، مونته نگرو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیشل و تیمور شرقی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. 630 عنصر از 140 کشور.

عناصر اضافه شده به فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس به ترتیب کتیبه:

1.سیشل –

موتیا

موتیا توسط آفریقایی‌های برده‌دار که با مهاجران فرانسوی در اوایل قرن هجدهم وارد سیشل شدند، آورده شد. طراحی رقص ساده، به طور سنتی در اطراف آتش و با زدن طبل اجرا می شود. موتیا از لحاظ تاریخی یک آرامش روانی در برابر سختی و وسیله ای برای مقاومت در برابر بی عدالتی اجتماعی بود. معمولاً به صورت خودجوش در داخل جامعه و همچنین در گردهمایی ها و رویدادهای فرهنگی اجرا می شود. موتیا به طور غیر رسمی از طریق اجرا، مشاهده و تقلید و به طور رسمی از طریق تحقیق، مستندسازی و انتشار منتقل می شود.

2.ماداگاسکار

کاباری مالاگاسی، هنر سخنوری مالاگاسی

کاباری مالاگاسی یک دیالوگ شاعرانه است که در مقابل تماشاگران اجرا می شود. ساختار بسیار بالایی دارد و از ضرب المثل ها، اصطلاحات، اشکال بلاغی و بازی با کلمات تشکیل شده است. در اصل توسط رهبران برای برقراری ارتباط با جامعه استفاده می شد، اما از زندگی اجتماعی در ماداگاسکار جدایی ناپذیر شده است و برای جشن ها، تشییع جنازه، مراسم و رویدادهای مردمی استفاده می شود. این عمل که به صورت رسمی و غیر رسمی از طریق مشاهده منتقل می شود، معمولاً شامل دو خطیب در مقابل یک گردهمایی است. بسته به نوع رویداد می تواند چندین ساعت طول بکشد.

3.سنگال –

Ceebu Jën، هنر آشپزی سنگال

سیبو جن یک غذای نمادین سنگالی است. اگرچه دستور العمل ها از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است، معمولا با استیک ماهی، برنج شکسته، ماهی خشک، نرم تن و سبزیجات فصلی مانند پیاز، جعفری، هویج، بادمجان، کلم سفید، کاساوا، سیب زمینی شیرین، بامیه و خلیج درست می شود. برگ. دستورالعمل و تکنیک ها به طور سنتی از مادر به دختر منتقل می شود. در بیشتر خانواده‌ها، ceebu jen با دست می‌خورند، اگرچه معمولاً از قاشق یا چنگال در رستوران‌ها استفاده می‌شود. این غذا که به عنوان تأیید هویت سنگالی تلقی می شود، به غذای ملی سنگال تبدیل شده است. برای مسافرت به این کشور ها باید از زمان پرواز، هزینه بلیط هواپیما و نکات دیگر اطلاعات کامل داشته باشید پس اینجا را بخوانید تا همه چیز دستگیرتان شود.

4.بحرین –

Fjiri

Fjiri یک اجرای موسیقی است که به یاد تاریخ غواصی مروارید در بحرین است. این عمل که به عنوان وسیله ای برای بیان ارتباط بین مردم بحرین و دریا تلقی می شود، به اواخر قرن نوزدهم بازمی گردد، معمولاً در فضاهای فرهنگی به نام دورس توسط نوادگان غواصان مروارید و خدمه مروارید و سایر افراد علاقه مند اجرا و منتقل می شود. در حفظ سنت در حین اجرا، یک گروه کاملاً مرد از نوازندگان به صورت دایره ای نشسته و آواز می خوانند و سازهای کوبه ای می نوازند. مرکز دایره توسط رقصندگان و خواننده اصلی اشغال شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا